Odzyskać sądy

Obrazek użytkownika pacyna
Idee

      Jednym z najwiekszych nowotworow toczacych Polske jest wymiar sprawiedliwosci. Orzecznictwo sadowe jest absurdalne i ruinuje poczucie bezpieczenstwa obywateli oraz niszczy doglebnie zaufanie obywateli do panstwa. Podstawa republiki jest niezalezne sadownictwo, nie podlegajace wplywom politycznym. Ale czy niezawislosc sadow musi byc warunkiem sine qua non? Czy sedziowie moga podlegac jedynie ocenie swoich kolegow po fachu czy mozna stworzyc jakies mechanizmy, ktore beda mialy wplyw na postawy sedziow, ich obiektywnosc, poczucie lojalnosci srodowiskowej etc?

     Wedlug mnie mozna i wcale nie jest to wyjatkowo trudne. Potrzeba bedzie na to troche czasu ale przede wszystkim potrzeba nam checi przelamania pewnych schematow myslowych.

     Pierwszym i najwazniejszym krokiem powinno byc wprowadzenie law przysieglych. Szczegolnie w nizszych instancjach gdzie "spoleczna kontrola" praktycznie nie istnieje, sedziowie moga ferowac sobie dowolne wyroki bez obawy "wtopy".

     Drugim powinno byc "urynkowienie" zawodu sedziego. Sedziowie powinni w zaleznosci od szczebla miec jedna stala stawke za kazda sprawe i z tych srodkow powinni utrzymywac swoj personel zatrudniany wedlug wlasnego uznania. W ten sposob biuro sedziego wymuszaloby sprawne dzialanie nie tylko na prokuraturze, lecz i policji. Aby sedziom dodatkowo zalezalo na szybkim i sprawnym dzialaniu potrzebny jest punkt trzeci.

    Trzy czyli awanse. Sedziowie powinni awansowac wedlug jednego "kalkulatora" a mianowicie wedlug wspolczynnika stosunku czasu rozpatrywania, do liczby utrzymanych wyrokow w innych instancjach. Punktacja musi byc jawna, tak aby kazdy mogl miec do niej wglad. W ten sposob promowani beda sedziowie dzialajacy szybko i skutecznie. Awans musi tez oznaczac znaczne podniesienie uposazenia sedziego.

    Cztery- przywileje. Finanse sedziow musza byc transparentne. Sedziow nie powinien chronic immunitet. W przypadku udowodnienia popelnienia przestepstwa sedzia nie tylko powinien poniesc najwyzsza dopuszczalna przez kodeks karny kare ale automatycznie powinien tracic caly majatek.

    Piec czyli szkolnictwo. Osoby rozpoczynajace studia prawnicze powinny juz na pierwszym roku decydowac sie na specjalizacje sedziowska. Kazdy, kto zdecyduje sie na specjalizacje sedziowska powinien automatycznie stawac sie sedzia najnizszego szczebla z momentem ukonczenia studiow. 

   Szesc- promujmy skutecznych. Dobor sedziow do spraw powinien byc losowy, przy czym sedziowie z wyzszymi wynikami w oparciu o "kalkulator" powinni miec proporcjonalnie wyzsze szanse w losowaniu.

   Mysle, ze podobne rozwiazania bylyby rowniez skuteczne w prokuraturach.

   Oczywiscie do tego wszystkiego potrzebne jest jeszcze jasne i przejrzyste prawo. Osobiscie uwazam, ze osoby publiczne, osoby wykonujace zawody zaufania publicznego powinny zawsze otrzymywac najwyzszy mozliwy wyrok dopuszczalny przez prawo. Bezkarnosc na szczytach wyjatkowo mocno deprawuje spoleczenstwo i z tym tez trzeba szybko zrobic porzadek.

    

5
Twoja ocena: Brak Średnia: 4.4 (11 głosów)

Komentarze

Najważniejsza sprawa to wewryfikacja/lustracja sędziów i oczyszczenie tego środowiska z reliktów przeszłości a faktem jest, że sędziowie z czasów PRL-u stanowią najliczniejszą grupę zawodową nie dopuszczając młodych do zawodu.

Vote up!
5
Vote down!
0

To ya.

#1435548

Moim zdaniem za późno za to wszystko się wzięto. Lustrację było przeprowadzić na początku samym, teraz jej sens jest coraz mniejszy i niepotrzebnie tylko odwraca uwagę od spraw naprawdę istotnych.

Vote up!
0
Vote down!
-1
#1435686

Na którą WŁADZĘ - ONI ustawodawcy, zganiają ONĄ „odpowiedzialność polityczną ” - powołując się ustaWodaWCzo na NIEJAWNĄ WŁADZĘ - niewymienialną (?) bo nie wymienioną w Kodeksie Postępowania Karnego ?...

O którą - nie wymienioną władzę chodzi(?) – nie wymienioną - bo niezależną od wszelkich praw LUDU, „niezależnych prokuratur” i „niezawisłych sądów”...

Eterycznej WŁADZY mediów-notorycznie dochodzących - do "treści" - ponad treściami prawdy pospolitej...

- materialnych dowodów wypływających z śledztw Policji ( w sposób przemyślany utajniany przez ustawoDawców - STRATegicznych ) dla dobra poddanych - Kodeksu Postępowania Karnego ...

Art. 17 § 1.
Nie wszczyna się postępowania, a wszczęte umarza, gdy:
1,2,3,4,5,6,7,8,9, ble, ble, ble...
10) brak wymaganego ZEZWOLENIA ( dla „niezależnych prokuratorów”) - na ściganie lub wniosku o ściganie pochodzącego od osoby UPRAWNIONEJ, chyba że ustawa stanowi inaczej...

11) zachodzi INNA (enigmatyczna MATACZYnność ) - okoliczność wyłączająca ściganie....

§ 2. Do chwili otrzymania wniosku lub ZEZWOLENIA WŁADZY, od których ustawa uzależnia ściganie, organy procesowe dokonują tylko czynności nie cierpiących zwłoki w celu zabezpieczenia śladów i dowodów ( np. zbrodni LUDUzabójstw szpiTa(l/j)nych ) a także czynności zmierzających do wyjaśnienia, czy wniosek będzie złożony lub zezwolenie będzie wydane... (gdy się proceder wyda - w eterze...)

Art. 44. Przestępstwa nie ścigane z przyczyn politycznych a przedawnienie...

- Bieg przedawnienia w stosunku do przestępstw, NIE ŚCIGANYCH ( odraczanych – umarzanych „kuratorsko”) z przyczyn politycznych, popełnionych przez funkcjonariuszy publicznych lub na ich zlecenie, ulega zawieszeniu do czasu ustania tych przyczyn......

Pozdrawiam + 5

Vote up!
4
Vote down!
0
#1435572

Gdyby student konczacy prawo ze specjalizacja sedziowska natychmiast po studiach mogl rozpoczac prace, to szybko naplyneloby wiele "nowej krwi". W ciagu 6 lat blyskawicznie wyparliby systemowych sedziow. Do tego naruszyloby by to jednosc w starych ukladach.

Vote up!
3
Vote down!
-2

              

#1435577