Bacykle

Obrazek użytkownika Bacz
Idee

Podstawową wadą standardowego motoroweru jest to, że jadący są wystawieni na wiatr i opady oraz że na śliskich powierzchniach może dojść do wywrotki. Te niedogodności można usunąć dokładając do motoroweru kabinę i zwiększając ilość kół - otrzymamy nowy typ pojazdu: baczocykl*.

Mogą być dwa podstawowe typy baczocykli.

1. Baczocykl 4-kołowy z dwoma dodatkowymi podnoszonymi kółkami.

Pojazd jednośladowy poruszający się wolno lub po śliskiej powierzchni trudno jest utrzymać w równowadze. Normalnie jak nie ma kabiny to wsiadając i jadąc wolno lub po śliskiej powierzchni pojazdem jednośladowym podpieramy się nogą lub nogami. Żużlowcy jadąc w poślizgu podpierają się nogą na której mają but ze stalową podeszwą. Jeśli mamy kabinę to podpierać się nogą nie możemy i dlatego baczocykl powinien posiadać po obu stronach kabiny małe nie napędzane kółka (mogą za to być wyposażone w hamulce aby zwiększyć siłę hamowania). Kółka te powinny być podnoszone po osiągnięciu prędkości umożliwiającej łatwe utrzymanie równowagi. Sterowanie podnoszeniem kółek może być automatyczne z możliwością zablokowania podnoszenia dla jazdy po śliskiej nawierzchni.

2. Baczocykl 3-kołowy.

Ten typ powinien posiadać dwa koła z tyłu w niewielkim rozstawie np. 60 cm. Taki rozstaw jest wystarczający do tego aby pojazd nie wywracał się przy skręcaniu przy wolnej jeździe. Przy szybkiej jeździe siły przewracające przy skręcaniu są duże i aby im przeciwdziałać kierujący powinien mieć możliwość pochylania całego pojazdu (oprócz tylnych kół które zawsze będą w płaszczyznach prostopadłych do drogi). Sterowanie tym pochyleniem można uzyskać w ten sposób, że kierownica będzie odpowiednio sprzężona z tylnymi kołami tak, iż odchlanie jej od środkowego położenia spowodowuje pochylenie pojazdu. Można też zastosować automatyczne pochylanie pojazdu o kąt dobrany do prędkości pojazdu i kąta skręcenia kierownicy.

Według mojej oceny baczocykle powinny mieć ograniczenie prędkości bo jednak panowanie nad pojazdem jest w nich, w porównaniu do klasycznych motocykli, ograniczone - dlatego raczej trzeba je budować jako kabinowe motorowery niż kabinowe motocykle.

Bacz
Baczolot: http://niepoprawni.pl/blog/404/sterolot
Rower według Bacza: http://niepoprawni.pl/blog/404/rower-wedlug-bacza

* Baczocykl to długa nazwa i niezbyt łatwa do wymówienia więc proponuję ją skrócić do bacykl - w tekście głównym już nie będę tego poprawiał.

Brak głosów