Dym jałowca a kadry ,,marksistowsko-tomistyczne

Obrazek użytkownika Dariusz Zalewski
Kultura

Pisarstwo Nicolása Gómeza Dávili ma w
sobie coś pociągającego. Wabi trudnym do opisania urokiem. Po
przeczytaniu kilku wersów od razu chciałoby się zostać reakcyjnym
buntownikiem. Jadąc potem autobusem przez miasto i patrząc na ten
zgniły lewacki świat człowiek zaczyna wierzyć, że kiedyś wyrwie się z
tego brudnego kołchozu. “Prowadzi mnie dym jałowca” - czytamy wszak w
pismach Kolumbijczyka.

Kogóż po przeczytaniu tych tekstów nie
urzeknie perspektywa zostania krzyżowcem, walczącym przeciw
współczesnemu światu? Przeciw tym postmodernistom, liberałom, lewakom
i... tomistom.

Tak, to nie pomyłka. “Marksiści i tomiści powinni się wymieniać personelem”? - zauważa tajemniczo Nasz Autor.

O
co chodzi? Dávila jako myśliciel skłaniający się w stronę fideizmu
odrzuca tomistyczny racjonalizm. Filozoficznie – co tu ukrywać - jest z
innej bajki. Tomaszowa reinterpretacja Arystotelesa poprzez wskazanie
dróg rozwoju racjonalizmu świeckiego ma być według Samotnika z Bogoty
miną podłożoną pod katolicyzm i całą cywilizację zachodnią. Dosyć
wyczerpująco o tym piszą w swoich artykułach prof. Jacka Bartyzel i dr
Adam Wielomski, w książce zatytułowanej “Między sceptycyzmem a wiarą.
Nicolás Gómez Dávila i jego dzieło” (Warszawa 2008 r. )

Do tej
pory na prawicy sądzono, że miną podłożoną pod współczesny świat był
średniowieczny nominalizm. Przyjęcie zasady, że Akwinata, akcentując
element racjonalny uruchomił procesy, które doprowadziły do powstania
marksizmu jest dosyć śmiałą hipotezą, zwłaszcza, że nadmiernie
dowartościowuje tych ostatnich. Wbrew tej filozoficznej ekwilibrystyce
jest akurat odwrotnie. To platonizowanie i w konsekwencji odrzucenie
Tomaszowej wizji filozofii prowadzi do staczania się cywilizacji i
wszechogarniającego kryzysu w teologii (por. choćby np. o. J.
Woroniecki, "Katolickość tomizmu", czy o. M. A. Krąpiec, "Filozofia w
teologii").

Osobiście od lat fascynuje mnie pisarstwo Dávili i
choć nie ma zgody na “tomistów-marksistów”, to generalnie Kolumbijczyk
pozostaje przecież pisarzem ze wszech miar interesującym i
inspirującym. Pomimo różnic o charakterze filozoficznym, wszędzie tam,
gdzie wątki filozoficzne nie są zbyt eksponowane, bez problemów można
podpisać się pod Jego błyskotliwymi spostrzeżeniami.

Niemniej
tak czy inaczej człowiek czuje się trochę rozczarowany. Jak wspomniano
teksty Dávili mają pewien zniewalający urok - kuszą radykalizmem i
prawicowym romantyzmem. Wielu młodych ludzi o sympatiach
konserwatywnych może więc z nieświadomości, w pogoni za oryginalnością,
zapędzić się w ślepy zaułek antytomizmu. No cóż, pozostaje tylko
zachęcić czytelników, by przy lekturze scholiów brali poprawkę na ten
brak zrozumienia dla myśli Doktora Anielskiego. Bo w przeciwnym razie
dym jałowca zaprowadzi ich na manowce.

Brak głosów

Komentarze

Pewien Lew salonowy w swoim blogu włożył do jednego garnka - solidaryzm, solidarność katolicyzm i socjalizm. Czemu by nie.:) Pisać można wszystko.

Wspomina Pan o Adamie Wielomskim. Czy to ten sam co to ostatnio udowodnił niezbicie, że władza w PRL była legalna?:)

Pozdrawiam i życzę milszych lektur

Vote up!
0
Vote down!
0

Katarzyna

#6307

Ras Fufu żyje w innym układzie czasoprzestrzennym, raz namiętnie rozpisywał się o Słubicach, gdzie mieszkam. Dla niego wszystko co państwowe i komunalne jest brzydkie i vice versa, raz tak się zapędził, że jeden budynek, co mu się nie podobał, nazwał siedzibą Urzędu Miejskiego, podczas gdy tam jest pizzeria, sklep z papierosami i kantor.

Vote up!
0
Vote down!
0
#6316

to taki liberał jak z koziej sempiterny trąba. Kiedyś gadał, że potrzeba regulacji rynku, bo inaczej będą się wytwarzać monopole itd. Co więcej nazwał liberalną gospodarczo partię FDP, która się niczym nie różni od CDU czy SPD, to tacy sami socjaliści. Ten facet nie wie, co pisze, to żywy dowód, że trawa upośledza zdolności postrzegania świata.

pozdrawiam

Kirker prawicowy ekstremista

Vote up!
0
Vote down!
0

Kirker prawicowy ekstremista

#6324