Akcja: Stop szkolnej indoktrynacji!

Obrazek użytkownika Dariusz Zalewski
Idee

W sprawach związanych z edukacją, środowiska prawicowe zazwyczaj podejmują tematy związane z polityką oświatową, ewentualnie z treściami nauczania (np. kwestia listy lektur, „edukacji seksualnej” itp.).

Zdaję sobie sprawę z wagi tych zagadnień, jednak, w akcji informacyjnej, którą rozpocząłem, chciałbym wyakcentować problematykę zapomnianą, która pozostaje nieco na drugim planie.

Chodzi o kwestię różnych teorii i metod edukacyjnych, które funkcjonują w obiegu oświatowym, uchodząc za „obiektywne i naukowe”. Nauczyciele uczą się o nich na studiach, bądź dokształcani są na różnych kursach, a później w oparciu o nie nauczają nasze dzieci.

Złudzenie neutralności

Metody te mają być ponoć „neutralne światopoglądowo”. W praktyce jednak stoi za nimi określona wizja człowieka, którego starają się ukształtować i wychować autorzy konkretnych koncepcji pedagogicznych.

Dlatego, jeśli nawet wydają się one abstrahować od nauczanych treści, to i tak – można rzec – delikatnie popychają w kierunku filozofii, z której wyrosły.

Po prostu - w daną metodę wbudowany jest mechanizm, który każe niejako skręcać w stronę „źródeł”. Jeśli zatem ktoś, na przykład, interesuje się superlearningiem, z dużą dozą prawdopodobieństwa zainteresuje się też filozofią Wschodu, gdyż tam są korzenie tej metody.

Niestety, bardzo często na tę pozorną „naturalność światopoglądową” nabierają się nauczyciele i rodzice, którzy nie wiedzą, iż neuropedagogika, kinezjologia, konektywizm czy inne teorie niosą ze sobą określoną wizję człowieka i kształtują go światopoglądowo. 

Jaki jest cel akcji?

Celem jest upowszechnienie wiedzy na temat ideologicznego charakteru różnych metod nauczania i wychowania propagowanych w polskim szkolnictwie.

Innymi słowy – chciałbym, aby rodzice wiedzieli, jakie są założenia oraz cele danej metody czy teorii wychowawczej w oparciu o którą, „pani w szkole”, naucza i wychowuje ich dzieci.

Ta wiedza pozwoli im skutecznie reagować i domagać się prawa do nauczania zgodnie z ich wolą.

W jaki sposób będzie realizowany powyższy cel?

W ramach Akcji rozprowadzam e-booka (opracowanie w formacie PDF), pt. „Antypedagogika i inne herezje”. E-book składa się z moich artykułów omawiających różne teorie i metody edukacyjne. Liczy  44 strony i jest darmowy. Jedynym warunkiem jego odebrania jest zapisanie się na listę BIULETYNU KLASYCZNEGO.

Czytelnicy Biuletynu otrzymują dodatkowo  kurs: „Dziewięć zasad dobrego (i skutecznego) wychowania” oraz z czasem inne informacje związane z pedagogią klasyczną.

Opracowanie bibliografii krytycznych recenzji

Drugim elementem Akcji jest opracowanie bibliografii krytycznych recenzji teorii i metod funkcjonujących w obiegu edukacyjnym. Znajdą się w niej nie tylko artykuły niżej podpisanego, ale również innych osób. Będą to teksty już istniejące oraz te, które zostaną napisane w trakcie trwania kampanii informacyjnej.

Proszę zatem wszystkich Czytelników o zgłaszanie poprzez formularz kontaktowy tytułów książek lub artykułów prasowych, a także linków do podobnych materiałów znalezionych przez Państwa w Internecie.

O tym, czy dana propozycja zostanie uwzględniona w bibliografii, zadecydują dwa czynniki: merytoryczna wartość artykułu lub książki, a także odwoływanie się jej autora do szeroko pojętej realistycznej, pedagogiki klasycznej (w duchu tomistycznym). 

Pisanie recenzji na bieżąco

Trzeci element Akcji polega na zgłaszaniu przez Czytelników kontrowersyjnych metod i teorii (również przez formularz kontaktowy bloga).

O co chodzi? Po prostu, jeśli Państwo - jako nauczyciele czy rodzice - macie wątpliwości co do pewnych metod z którymi się stykacie, proszę napisać w formularzu kontaktowym, np.: „Zgłaszam do recenzji… metodę X”.

Po napisaniu takiej recenzji opublikuję ją na blogu.
W tym miejscu jedna uwaga. Jeśli Akcja się rozkręci zgłoszeń do recenzji może być dużo. Zapraszam zatem do pomocy w pisaniu krytycznych artykułów osoby „czujące temat”.

Zastrzegam, że przy większej ilości zgłoszeń mogą się zdarzyć poślizgi czasowe w pisaniu. Akcja ma charakter nieformalny, nie stoją za nią żadne fundusze oraz instytucje. Proszę zatem o wyrozumiałość.

Sposób przeprowadzenia kampanii informacyjnej

Jak wspomniałem nie mam funduszów na kampanię, dlatego będzie ona miała „charakter wirusowy”, a o jej powodzeniu zadecyduje zaangażowanie Internautów. Proszę zatem wszystkich Czytelników o wysłanie e-maila z informacją o Akcji do znajomych oraz o wspomnienie o niej na portalach społecznościowych, forach itp.

Proszę również blogerów i właścicieli portali o umieszczanie linków przekierowujących do tej strony bloga. Bannery znajdują się tutaj.(Byłbym wdzięczny, gdyby ktoś znający programy graficzne włączył się do Akcji poprzez przygotowanie ich w bardziej profesjonalny sposób).

Sprawa jest naprawdę warta tych kilku czynności. To Państwa nic nie kosztuje, a w efekcie może doprowadzić do wykonania niezwykle pożytecznej pracy informacyjnej.

Dariusz Zalewski

Ocena wpisu: 
Brak głosów

Komentarze

Mógłby się Pan wyrażać jaśniej. Jestem nauczycielem, ale nie trawię tej pseudopedagogicznej nowomowy, którą niestety i Pan się posługuje. Obiecuję, że do e-booka nie sięgnę, bo nie mam na to czasu. Więc proszę w kilku zdaniach powiedzieć o co Panu (wam)chodzi?

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0
#125722

Cóż, jaśniej niestety nie potrafię.
________________________
Czas na kontrrewolucję w edukacji!
http://edukacja-klasyczna.pl

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0

__________________________________ Czas na kontrrewolucję w edukacji! http://edukacja-klasyczna.pl

#125728

"Chodzi o kwestię różnych teorii i metod edukacyjnych, które funkcjonują w obiegu oświatowym, uchodząc za „obiektywne i naukowe”. Nauczyciele uczą się o nich na studiach, bądź dokształcani są na różnych kursach, a później w oparciu o nie nauczają nasze dzieci."

"Cóż, jaśniej niestety nie potrafię."

No właśnie dlatego nie trawię pedagogicznej nowomowy. To co można powiedzieć prostym językiem ubiera się w tajemniczą terminologię "teorii metod edukacyjnych". A ja po prostu uczę historii nie uciekając od wychowania patriotycznego (zabieramy młodzież na parady niepodległości, opiekujemy się tablicą Solidarności /tam gdzie rodziła się dolnośląska Solidarność/, 13 XII 2010 została wmurowana w mojej szkole tablica poświęcona śp. Prezydentowi Lechowi Kaczyńskiemu itd.). Nie szukałbym w tym drugiego dna. Może Panu chodzi o nauczanie przedszkolne?

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0
#125740

Powiem tak: nie lubię, gdy wrzuca się mnie do worka z "pedagogiczną nowomową" (w domyśle - lewacką). Opisując to zjawisko muszę używać takiego języka.

Ale mniejsza z tym...

Jeśli uczyłby Pan historii przy zastosowaniu np. superlearningu czy Teorii Wielorakiej Inteligencji, kwestia dotyczyłaby również Pana. Z tego co Pan pisze - nie dotyczy.

Zgoda, że w wielu przypadkach chodzi o nauczanie przedszkolne (np. Kinezjologia Edukacyjna), ale choćby zabobonne podchodzenie do tzw. metod aktywnych na lekcjach historii czy polskiego("co myślisz na dany temat?" - gdy dzieciak nic nie myśli, bo nie przeczytał rozdziału w podręczniku czy lektury) może być przejawem takiej ideologizacji.

Metody aktywne to zazwyczaj odpryski systemu Deweya (i jego filozofii). Chodzi mi właśnie o to, żeby poznać "podłoże światopoglądowe" tych różnych teorii i metod, które wciska się nauczycielom na różnych kursach dokształcających.

_____________________
http://edukacja-klasyczna.pl

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0

__________________________________ Czas na kontrrewolucję w edukacji! http://edukacja-klasyczna.pl

#125756

okazuje się na szczęście, że nie planuje Pan masowej reedukacji nauczycieli "jak leci", choć po lekturze Pańskiego listu takie odniosłem wrażenie. Zapewniam, że nie mam nic wspólnego z żadnymi pseudopedagogicznymi teoriami, a lewackimi w szczególności. Niestety "system" edukacji wymusza pewne zachowania nauczycieli, ale to wina MEN-u i bractwa, którym to ministerstwo obrosło... Pisałem już o tym kiedyś... Proszę przeczytać mój tekst: Never ending story, czyli niekończąca się reforma edukacji...
link:
http://www.piswroclaw.pl/main.php?page=opinie&action=read&id=22

pozdrawiam

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0
#125761

jest niesłychanie ważna. Bowiem w  szkolnej indoktrynacji jest odpowiedż na to co nas codziennie zdumiewa: skąd tyle lemingów.Tym powinien się zająć sztab fachowców,bo od tego zależy nasze przyszłe być albo nie być.Hodowla janczarów trwa na naszych oczach,to są nasze dzieci.Kiedy patrzę na niektórych wykładowców wydziału polonistyki a także wydziału historii UW,włos mi się jeży na głowie.....a to oni produkują kadry szkolące m.in. nauczycieli Jest to dobrze (choć nieformalnie) zorganizowana fabryczka.....

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0
#125736

Produkcja, o której Pan pisze, rozpocząła się za komuny i niestety jest kontynuowana obecnie. Ma ona różne podłoża. Jedno związane jest z polityką oświatową (np. kwestiami własności szkół); drugie - z treściami serwowanymi w szkole i wreszcie trzecie - wiąże się z otoczką ideologiczną współczesnych teorii pedagogicznych, na których budowany jest gmach polskiego szkolnictwa.

_____________
http://edukacja-klasyczna.pl

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0

__________________________________ Czas na kontrrewolucję w edukacji! http://edukacja-klasyczna.pl

#125757

Witam,
przeczytałem z uwagą i w dużej mierze się zgadzam. Problem jest poważny i nasza bierność może doprowadzić do realizacji unijnego modelu edukacji.

Pozdrawiam

Pozdrawiam

jwp

Hr. Skrzyński - Panie Marszałku, a jaki program tej partii ?
Marszałek Piłsudski - Najprostszy z możliwych. Bić kurwy i złodziei, mości hrabio.

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0

jwp - Ja też potrafię w mordę bić. Hr. Skrzyński - Panie Marszałku, a jaki program tej partii ? Marszałek Piłsudski - Najprostszy z możliwych. Bić kurwy i złodziei, mości hrabio.

#125771

Wystarczy "Stop przymusowej edukacji szkolnej!"

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0
#125826

Również jestem przeciw przymusowi kształcenia. Ale to co zainicjowałem dotyczy również "edukatorów domowych". Nie tylko w szkole są popularne różne "nowoczesne" metody i teorie pedagogiczne.
_______________________
http://edukacja-klasyczna.pl

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0

__________________________________ Czas na kontrrewolucję w edukacji! http://edukacja-klasyczna.pl

#125832